به وبلاگ دبستان دخترانه مسعود فاتح خوش آمدید.

گدری کوتاه از فعالیت های آموزشگاه از نگاه تصویر

به وبلاگ دبستان دخترانه مسعود فاتح خوش آمدید.

گدری کوتاه از فعالیت های آموزشگاه از نگاه تصویر

دبستان مهندس مسعود فاتح با 14کلاس درس هوشمند مجهز به آزمایشگاه مستقل و475 نفر دانش آموز واقع در استان یزد -شهرک رزمندگان در خدمت دانش آموزان عزیز وگرامی.
طبقه بندی موضوعی

مضامین کلیدی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

(قابل توجه اولیا)


3-ترویج و تعمیق فرهنگ حیا ،عفاف وحجاب متناسب با قابلیت ها وظرفیت های نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی(1و2)

 


  راهکار 1- 3- بازنگری و بازتولید برنامه ها و محتوای آموزشی و روشهای تربیتی برای درونی سازی و تعمیق وترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب

 

راهکار 2- 3- اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت وبکارگیری نیروی انسانی شایسته و متعهد و عامل به رعایت حیا، عفاف و پوشش مناسب در کلیة مراکز اداری و آموزشی

 

راهکار 3- 3- جلب مشارکت سازنده و اثربخش خانواد ه ها در حفظ، تعمیق و اشاعه حیا ، عفاف ، و پوشش دانش آموزان

 

راهکار 4- 3- ایجاد ساز و کارهای لازم برای هماهنگی رسانه ها و تولید کنندگان کتب و موادآموزشی، لوازم التحریرو تجهیزات آموزشی و تربیتی در جهت ترویج فرهنگ حیا،عفاف و حجاب مناسب در دانش آموزان

 

راهکار 5- 3- طراحی و ارائه الگو ی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی برای مربیان و دانش آموزان پسر و دختر در راستای تقویت هویت اسلامی ایرانی

 

راهکار 6- 3- برنامه ریزی به منظور اقناع فکری دانش آموزان برای پذیرش قلبی و درونی حیا ، عفاف ، حجاب وعمل به آن با تبیین دیدگاه اسلام

 

راهکار 7- 3- ارائه خدمات مشاور ه ای تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان.

 

4-تقویت بنیان خانواده وکمک به افزایش سطح توانایی ها ومهارت های خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی (2و5)

 

راهکار 1- 4- آموزش و ارتقای مدیریت خانواده در استفادة مناسب از ابزار رسانه در محیط خانواده همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی

 

راهکار 2- 4- تدوین اصول راهنما و پودما نهای آموزشی برای تبیین نقش مدرسه، رسانه ها و خانواده در تأمین پیش نیازهای ورود کودک به مدرسه و ایجاد سازوکارهای لازم برای هماهنگی و همسویی آنها با هم و با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی

 

راهکار 3- 4- تدوین برنامه جامع مشارکت خانواده ونهادهای تربیتی و آموزشی برای تقویت فرهنگ تربیتی خانواد ه ها و تحقق شایستگی های پایه دانش آموزان راهکار 4- 4- افزایش میزان مشارکت خانواده ها درفعالیتهای آموزشی و تربیتی مدرسه، برگزاری دور ه های آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره ای به خانواد ه های آسیب پذیر و آسیب زا برای همسو سازی اهداف و روشهای تربیتی خانواده و مدرسه

 

راهکار 5- 4- اضافه نمودن درس مدیریت و سلوک مناسب خانواده به جدول برنامه درسی دوره متوسطه در تمام رشته ها و برای تمام دانش آموزان.

 

راهکار 6- 4- تهیه و تدوین محتوای آموزشی برای دانش آموزان جهت آشنایی با ویژگیها، نیازها و وظایف خانواده درچارچوب ارز شها و معیارهای اسلامی



مضامین کلیدی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

پرورش یافتگانی که :  

(قابل توجه دانش آموزان)

 

* دین اسلام ر ا حق دانسته و آن را به عنوان نظام معیارمی شناسند و به آن باور دارند و آگاهانه، آزادانه، شجاعانه وفداکارانه برای تکوین و تعالی اخلاقی خود و دست یابی به مرتبه ای

از حیات طیبه و استقرار حکومت عدل جهانی مهدوی از آن تبعیت می نمایند و به رعایت احکام و مناسک دین وموازین اخلاقی مقید هستند.

* از دانشهای پایه و عمومی سازگار با نظام معیار اسلامی،هم چنین از توان تفکر، درک و کشف پدید ه ها و رویدادها به عنوان آیات الهی و تجلی فاعلیت خداوند در خلقت و نیزدانش، بینش و مهار تها و روحیة مواجهة علمی و خلاق بامسائل فردی و خانوادگی و اجتماعی برخوردارند.

* با درک مفاهیم اجتماعی و سیاسی و «احترام به قانون »و اندیشه ورزی در آ نها،شایستگی رویارویی مسئولانه وخردمندانه با تحولات اجتماعی و سیاسی را کسب می کنندو با رعایت وحدت و تفاهم ملی، در دفاع از عزت و اقتدارملی می کوشند و با روحیه مسئولیت پذیری و تعالی خواهی و برخوردار از مهار تهای ارتباطی، در حیات خانوادگی واجتماعی )در سطوح محلی تا جهانی( با رعایت اصول برگرفته از نظام معیار اسلامی، مشارکت مؤثر دارند.

* با درک مفاهیم اقتصادی درچارچوب نظام معیار اسلامی از طریق کار و تلاش و روحیة انقلابی و جهادی، کارآفرینی،قناعت و انضباط مالی، مصرف بهینه و دوری از اسراف وتبذیر و با رعایت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با دیگران در فعالیتهای اقتصادی در مقیاس خانوادگی، ملی و جهانی مشارکت می نمایند.

* دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشند به گونه ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و ادارة خانواده

را داشته باشند.

* با درک مفاهیم بهداشت فردی و اجتماعی و مسائل زیست بوم طبیعی و شهری به منزلة امانات الهی، شایستگی حفظ وارتقای سلامت فردی و بهداشت محیطی را کسب می کنند و با

ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی، به نیازهای جسمی و روانی خود و جامعه بر اساس اصول برگرفته از نظام معیاراسلامی، پاسخ می دهند.

 

 

چشم انداز

 

  نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق 1404 ، با اتکاء به قدرت لایزال الهی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ وتمدن اسلامی- ایرانی و قوام بخش آنها و زمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی و برخوردار از توانمندیهای تربیتی ممتازدر طراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، الهام بخش و دارای تعامل سازنده و مؤثر با نظا مهای تعلیم و تربیتی درسطح جهان، توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی فطرت واستعدادها و شکل گیری هویت یکپارچه اسلامی، انقلابی -ایرانی دانش آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان؛ کارآمد،اثر بخش، یادگیرنده، عدالت محور و مشارکت جو، برخوردار ازمربیان ومدیران مومن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی جو و تحول آفرین، انقلابی، آینده نگر،عاقل، متعهد، امین، بصیر، حق شناس.



مضامین کلیدی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

(قابل توجه کارکنان)

هد فهای کلان

-1 تربیت انسانی موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا ومتعهد به مسئولیتها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت جو و عاقل، عدالت خواه وصلح جو، ظلم ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست، مهرورز، جمع گرا و جهانی اندیش، ولایت مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا وتوانا، پاکدامن و با حیا، انتخابگر و آزاد منش، متخلق به اخلاق اسلامی خلاق و کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانون مدار و نظم پذیر و آماد هی ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلامی

 

-2 ارتقای نقش نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و خانواده در رشد وتعالی کشور، بسط و اعتلای فرهنگ عمومی و زمینه سازی برای اقتدار و مرجعیت علمی و تکوین تمدن اسلامی-ایرانی در راستای تحقق جامعه جهانی عدل مهدوی با تأ کید برتعمیق معرفت و بصیرت دینی و سیاسی، التزام به ارز شهای اخلاقی، وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد والتزام عملی به اصل ولایت مطلقه فقیه و مردم سالاری دینی،تحکیم وحدت ملی، تقویت روحیه علمی، رعایت حقوق ومسئولیت های اجتماعی، ارتقای آداب و آئین زندگی متعالی،بهداشتی و زیست محیطی

 

-3 گسترش و تأمین همه جانبه  عدالت آموزشی و تربیتی

 

-4  برقراری نظام اثر بخش و کارآمد مدیریت و مدیریت منابع انسانی بر اساس نظام معیار اسلامی

 

-5 افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی به ویژه خانواده درتعالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی

 

-6  بهسازی و تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی،مالی و اداری و زیرساختهای کالبدی

 

-7 ارتقای اثر بخشی و افزایش کارایی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی

 

-8 کسب موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام وارتقای فزاینده جایگاه تعلیم و تربیتی ایران در سطح جهانی.

مضامین کلیدی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

---------------------------------------------

8- افزایش مشارکت نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی ومدرسه ومعلمان ودانش آموزان در رشد وتعالی کشور در عرصه های دینی،فرهنگی،اجتماعی در سطح محلی وملی به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی ،فرهنگی،اجتماعی ومعنوی(5،2و7)


(قابل توجه کارکنان)

   

راهکار -1- 8 اصلاح، ارتقاء و تغییر نگرش به آموزش و پرورش به عنوان سازمان فراگیر و نیروی اثرگذار اجتماعی در خدمت اهداف رشد و تعالی کشور به ویژه اهداف فرهنگی و اجتماعی

راهکار- 2- 8 ایجاد سازوکارهای لازم برای تقویت جایگاه و منزلت فرهنگی و اجتماعی معلمان

راهکار- 3- 8 بستر سازی برای حضور فعال دانش آموزان در تشکلهای رسمی و قانونی مرتبط با اتکا به ظرفیتهای درون و برون آموزش وپرورش از قبیل: بسیج دانش آموزی،کانو نهای علمی و فرهنگی وانجمن اسلامی دانش آموزان

راهکار- 4- 8فراهم آوردن ساز وکا رهای قانونی برای حضور فعال و موثر مسئولین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در نها دهای سیاست گذار وتصمیم ساز فرادستی به عنوان یکی از ارکان تعالی و پیشرفت همه جانبه و پایدار کشور

راهکار- 5- 8 تبیین دستاوردهای علمی و فنی تمدن اسلامی- ایرانی در برنامه های درسی و آموزشی و تقویت باورو روحیه مسئولیت پذیری دانش آموزان برای تحقق تمدن نوین اسلامی در راستای دستیابی به جامعه عدل مهدوی)عج(

راهکار- 6- 8 تقویت شایستگیهای حرفه ای و اعتقادی مدیران و معلمان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ایشان در برنامه های تربیتی وفعالیتهای پرورشی مدارس

راهکار -7- 8تأکید بر معلم محوری در رابطة معلم و دانش آموز در عرصه تعلیم و تربیت و جلوگیری از اجرای هر سیاست و برنامة نظری و عملی که این محوریت را مخدوش نماید

راهکار- 8- 8مشارکت فعال آموزش وپرورش در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه از قبیل شیوع بیمار یهای فراگیر، زلزله، رفع بیسوادی، حاکمیت قوانین و مقررات، حفظ و پاکیزگی محیط زیست، خدمت به محرومین، حرکتهای خیرخواهانه مردمی وانقلابی ازطریق برگزاری دوره ها، اردوهای آموزشی و توجیهی برای آماده سازی مربیان ودانش آموزان

راهکار- 9- 8 تعامل اثر بخش با مراکز فرهنگی واجتماعی و استفاده از ظرفیت رسانه ها به ویژه رسانه ملی-برای تبیین جایگاه نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی در تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی و جلوگیری از کوچک انگاری نقش آن در سرنوشت آینده کشور از منظر معارف اسلامی.